World of Wonder

eten en sporten

Eten en sporten: een gezonde levensstijl is meer dan calorieën tellen alleen

Hey, Sporty Spices der Lage Landen, wat hebben jullie deze ochtend gegeten? Bij ons was het voorbereiden op de ploegenduurtraining van deze namiddag of anders gezegd koolhydraten, suikers en vocht opslaan. Een banaan hier, ontbijtkoeken daar en als afsluiter een lekker glaasje versgeperst vruchtensap. Eten en sporten, het is en blijft een interessante combinatie die onze aandacht meer dan verdient.

Fabeltjes en feiten als het op eten en sporten aankomt

Feiten

  • Water, de rest later. Een gouden regel die elke sporter bij het eten en sporten standaard in zijn to-do-boekje moet hebben staan. We bestaan namelijk tussen de 50% en 65% uit water en het zal je dan ook niet verbazen dat uitgezweet water moet vervangen worden. Drink daarom voldoende voor, tijdens en na je workouts.
  • Spinazie, Popeye en spieren…is er een verband? Ja hoor, dat is er wel degelijk. Het ijzer in spinazie zorgt voor zuurstof in je spieren. Een tekort aan ijzer geeft je een vermoeid gevoel waardoor je niet aan sporten toekomt. Naast spinazie bevatten ook dierlijke producten, granen en bonen veel ijzer. IJzersupplementen nemen, doe je echter best alleen op doktersadvies.
  • Sporten maakt je gelukkiger. Wie voor de eerste maal zijn of haar lopersbenen aantrekt, zal deze quote misschien nog in twijfel trekken, maar wie al langer sportend door het leven gaat, kan dit alleen maar beamen. Bovendien is het ook wetenschappelijk bewezen dat tijdens het sporten gelukshormonen in je hersenen vrijkomen.

Fabeltjes

  • Van sporten val je af. Wie aan het diëten en sporten is gegaan en na twee weken zwaarder weegt dan bij de start, is niet per se slecht bezig. Spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet. Beter is daarom dat je van tijd tot stond je conditie laat testen en je kledingmaat en vetgehalte in het oog houdt. Een kilo spieren neemt namelijk minder plaats in dan een kilo vet, dus laat maatje 36 maar komen.
  • Diëten is meer dan calorieën tellen alleen. Minder calorieën betekent een dalend metabolisme en daardoor ook een lagere vetverbranding. Zeker als je eten en sporten

combineert, zijn voldoende calorieën belangrijk om niet als een pudding in elkaar te zakken en te vermijden dat je lichaam je spieren gaat opvreten.

  • Met een enkele vrijpartij verbrand je ongeveer 300 kcal? Was het maar waar. De realiteit is echter anders. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat we dit fabeltje voorgoed aan de kant mogen schuiven, want mannen verbruiken gemiddeld 101 kcal en vrouwen 96 kcal tijdens het vrijen. Wie toch al vrijend kilo’s wilt verliezen, heeft volgens mij dus twee opties: of je breidt je seksuele sessies uit of je gaat de acrobatische en Fifty-Shades-of-Grey-toer op. Aan jou de keuze…

 

Hoe diëten de prestaties van een sporter kan beïnvloeden?

Van diëten wordt maar al te vaak en al te snel gezegd dat het gezond is. Diëten kan gezond zijn, maar dan moet het wel zo gebeuren dat je lichaam en je prestaties er niet onder lijden. Het kan immers een immense impact op je sportieve prestaties hebben en dit zowel positief als negatief. Onvoldoende calorieën en/of voedingsstoffen, maken zelfs van de Michael Phelpsen en Usain Bolts onder ons toonbeelden van zwakheid, terwijl de juiste balans van energie en macrovoedingsstoffen het beste uit elke atleet haalt. Een dieet op maat kunnen we jou niet voorschrijven, alles hangt immers van je leeftijd, geslacht, lichaamstype en de sporten die je beoefent, af. Waar we weel dieper op kunnen en willen ingaan, zijn energie en het belang van macrovoedingsstoffen. Een macrokijk op eten en sporten.

gezonde proteïnen

gezonde proteïnen

De nood aan energie

Voldoende calorieën opnemen, is misschien wel het belangrijkste aspect van sportvoeding. Een calorie is een eenheid energie die door ons lichaam wordt gebruikt om alle lichamelijke handelingen van brandstof te voorzien. Hoe hoger het activiteitenniveau van de sporter hoe meer calorieën hij of zij nodig zal hebben. Zo heeft een marathonloper een veelvoud van energie nodig in vergelijking met bijvoorbeeld een golfer. Een verkeerde calorieopname kan leiden tot vermoeidheid en zwakte en kan ook de coördinatie en concentratie negatief beïnvloeden.

De nood aan macrovoedingstoffen

Optimale prestaties vereisen een optimale balans van de 3 macrovoedingstoffen: koolhydraten, proteïnen en vetten. Koolhydraten zijn de favoriete brandstof van je lichaam en de meeste sporters volgen dan ook een dieet dat rijk is aan gezonde koolhydraatbronnen zoals bruine rijst, volkorenpasta, fruit en groeten. Proteïnen dan weer zijn onmisbaar voor de opbouw en het herstel van de spieren. Gezonde proteïnen vind je onder meer in vis, kippenborst, eieren en zuivelproducten met een laag vetgehalte. Vet tot slot, en dat had je misschien niet meteen verwacht, vormt een cruciaal onderdeel van ieder gezond dieet als het tenminste met mate wordt gegeten. Richt je dieetpijlen op voeding met weinig verzadigd vet zoals noten, amandelboter en olijfolie. Het zal je eten en sporten ten goede komen!

 

Eten en sporten in de media

Lekker eten lekker sporten

Ik had me hier makkelijk van af kunnen maken en een standaard kookboek met jullie kunnen delen, maar zo ben ik niet. Het mag net iets origineler. Daarom deel ik met jullie graag een boek dat ik dit jaar in 1 ruk heb uitgelezen en dat bovendien voor de gerechtjes nog regelmatig uit de boekenkast wordt gehaald. Ik heb het over Lekker eten Lekker Sporten van kok Frank Fol. De kok ging op zoek naar de verhalen achter de sportieve prestaties van 20 professionele en recreatieve sporters. Wat dreef hen en welke opofferingen moesten ze maken om tot topprestaties te komen. Stuk na stuk boeiende verhalen die zowel het fysieke, mentale als voedingsaspect in de schijnwerpers plaatsen. Met hun verhalen als inspiratie maakte de kok vervolgens per sporter een bijpassend gerecht. Zo waan ik mij steeds toch even topsporter… nu het nog worden. Voor 6,95 euro te koop bij bol.com . De link vind je onderaan dit artikel.

myfitnesspal

myfitnesspal

MyFitnessPal… de ‘app’etijtelijke sportapp

Afvallen doe je tegenwoordig niet meer door standaard naar een diëtist te gaan, maar er zijn ook heel wat eenvoudigere en modernere hulpmiddeltjes op de markt. Eentje daarvan is de MyFitnessPal-app. Wat heb je hiervoor nodig: een smartphone en wat karakter om het vol te houden. Meer dan 40 miljoen mensen gebruiken de app met meer dan 3.000.000 voedselsoorten in verwerkt om dagdagelijks hun calorieën te tellen. Naast calorieën tellen, kan je ook je trainingen ingeven zodat het calorieëndoel automatisch kan aangepast worden. De makers van deze gratis app gaan er prat op dat ze al duizenden mensen meer dan 45 miljoen kilo hebben helpen afvallen. Ben jij de volgende?

De gouden medaille gaat naar het tv-programma Sportfood

Het Vlaamse kookkanaal Njam! wist ons onlangs met een heel interessante reeks te verrassen. In de reeks met de naam Sportfood konden de kijkers namelijk top-chef Michaël Vrijmoed en topsportdiëtiste Stephanie Scheirlynck specifieke sportvoedingsvragen stellen. Met deze vragen gingen de twee vervolgens in de keuken aan de slag om bijvoorbeeld zelfgemaakte energierepen of gerechten voor een duurwedstrijd op het bord te toveren. Deze reeks gemist? Niet getreurd, want de afleveringen zijn ook nog op Youtube te zien. Hier enkele voorbeelden van hoe zij op leuke wijze het hoofdstuk eten en sporten aanpakken:

 

https://www.youtube.com/watch?v=6cPCFzOabkc

  • Bananenrepen
  • Courgettekaviaar met toast van kikkererwten

https://www.youtube.com/watch?v=cdd_Bfk8pg8

  • Vislasagne
  • Koude couscoussalade

Interessante Eten en Sporten Links

 

MyFitnessPal Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.myfitnesspal.android&hl=nl

MyFitnessPal iOs: https://itunes.apple.com/nl/app/calorie%C3%ABnteller-dieettracker-myfitnesspal/id341232718?mt=8

Lekker eten lekker sporten: https://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=53947&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Ff%2Flekker-eten-lekker-sporten%2F9200000001295743%2F%3Fcountry%3DBE&name=lekker%20eten%20lekker%20sporten

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.