World of Wonder

fit blijven op het werk

Fit blijven op het werk… het kan

Wie heeft het principe van 5 dagen werken en 2 dagen weekend toch ooit uitgevonden? Is dat een vraag die je jezelf ook vaak stelt als je weer eens te weinig tijd hebt om bijvoorbeeld te gaan sporten? Mensen spenderen nu eenmaal een groot deel van hun leven achter een bureau en hebben hierdoor een groot tekort aan lichaamsbeweging waardoor we ons futloos en moe gaan voelen. Toch kan je hier zelf iets aan doen… en dat zelfs tijdens he werkuren! Fit blijven op het werk… het kan.

Fit blijven op het werk met deze tips en oefeningen

Ga met de fiets naar je werk als de afstand niet de groot is. Je verliest er vaak weinig tijd mee en je krijgt een goede conditie. Ook werk je dan mee aan de bestrijding van het fileprobleem. Ging je altijd met het openbaar vervoer? Bedenk dan dat je nooit meer te laat hoeft te komen op een afspraak omdat de trein niet reed of vertraging had. Tevens heb je, als je op de fiets gaat, altijd een beetje speling met de tijd en hoef je je dus minder te haasten ’s ochtends. Dat zorgt al voor een goed begin van de dag!

Een belangrijke: werk je in een kantoorgebouw met meerdere verdiepingen? Veel mensen zijn dan geneigd de lift te nemen. Neem voor de verandering eens de trap: hierdoor krijg je een betere conditie en train je je spieren.

Zorg ervoor dat er veel licht is op je werkplek, met voldoende frisse lucht of airconditioning. Van een donkere omgeving kun je slaperig worden en van een muffe lucht in het kantoor krijg je hoofdpijn. Zet als het lekker weer is het raam open. De beste frisse lucht blijft de lucht die van buiten komt én het is beter voor het milieu.

Probeer af en toe van je plaats af te gaan. Even opstaan en bewegen maakt al een wereld van verschil en voorkomt een stijve rug. Wees bijvoorbeeld aardig voor je collega’s door aan te bieden koffie voor ze te halen. Zij blij, jij blij!

Maak tijdens je lunchpauze een wandeling in plaats van achter je bureau te blijven zitten. Lunch je graag samen met je collega’s in de kantine? Motiveer ze dan door te zeggen dat een wandeling gezond is en energie opwekt. Bij veel banen zit je het grootste gedeelte van de dag op kantoor achter je bureau, dus op deze manier een frisse neus halen is ook belangrijk voor je algemene gezondheid!

Stretch regelmatig je ledematen. Hierdoor ontspannen je vastzittende spieren en word je uiteindelijk ook leniger. Trek je niks aan van wat je collega’s denken en strek bijvoorbeeld je armen of draai je nek als je achter je bureau zit.
Probeer je werkzaamheden te variëren. Heb je bijvoorbeeld een aantal afspraken op een dag? Probeer deze dan af te wisselen met het werk achter je bureau. Zo blijf je in beweging en zorg je er ook voor dat de verveling niet toeslaat.

Tenslotte: het is natuurlijk een makkelijke en snelle manier van communiceren, maar probeer het e-mailen en telefoneren naar collega’s zoveel mogelijk in te perken. Loop liever even langs als je iets nodig hebt, dan ben je weer even van je plek af.

Als je meer beweegt, went je lichaam eraan dat het harder moet werken, waardoor je je fitter voelt en meer energie krijgt. Dit resulteert in een meer ontspannen gevoel, zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap komt ’s avonds en daardoor ben je dus ook minder moe als je ’s ochtends weer opstaat. Dit zorgt er niet alleen voor dat je geconcentreerder en fitter aan het werk gaat: het maakt het werken ook een stuk leuker!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.